Kraftangan

Industri Kraftangan

Hutan amat penting dalam persekitaran kehidupan manusia. Kewujudan Malaysia di kawasan hutan hujan tropika, iaitu hutan yang paling tua di dunia dan kaya dengan pelbagai spesies telah menyumbangkan banyak hasil hutan. Hasil hutan yang banyak ini telah memberikan sumbangan kepada peningkatan sumber ekonomi negara serta mewujudkan banyak peluang pekerjaan. Hasil hutan adalah terdiri daripada kayu, haiwan dan bukan kayu. Antara hasil hutan bukan kayu yang penting ialah rotan dan buluh. Rotan dan buluh ini mempunyai banyak fungsi iaitu untuk dibuat perabot dan kraftangan. Pada hari ini, industri kraftangan semakin berkembang berbanding sebelum ini kerana pengeluaran kayu semakin dihadkan untuk mengawal penebangan hutan. Melalui penulisan ini, akan dijelaskan tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan kraftangan di Malaysia, merangkumi apa itu kraftangan, sumbangan dan juga isu-isu yang sering melibatkan industri kecil dan sederhana ini

  .Related image


Definisi Kraftangan

Kraftangan merupakan satu cabang seni yang unik dan mempunyai nilai yang tersendiri. Kraftangan ialah kerja penghasilan peralatan berguna atau hiasan dengan menggunakan tangan sepenuhnya atau perkakas ringkas sahaja. Pertukangan kraftangan seharusnya dikerjakan secara perseorangan atau kecil-kecilan. Hasil kraftangan selalunya membawa kepentingan kebudayaan dan/atau keagamaan dan boleh menjadi lambang sesuatu negeri dan tradisi.

Jenis Kraftangan





Image result for jenis kraftangan


Tembikar 
Bahan tanah liat yang dibentuk, dibakar dan digilap untuk dijadikan alat kegunaan harian seperti bekas menyimpan air, balang dan lain-lain lagi. Ia juga dikenali sebagai porselin wares dan seramik.





Cara Pembuatan


  1. Pengambilan tanah liat. Tanah liat diambil dengan cara menggali secara langsung ke dalam tanah yang mengandung banyak tanah liat yang baik. Tanah liat yang baik berwarna merah coklat atau putih kecoklatan. Tanah liat yang telah digali kemudian dikumpulkan pada suatu tempat untuk proses selanjutnya.
  1. Persiapan tanah liat. Tanah liat yang telah terkumpul disiram air hingga basah merata kemudian didiamkan selama satu hingga dua hari. Setelah itu, kemudian tanah liat digiling agar lebih rekat dan liat. Ada dua cara penggilingan yaitu secara manual dan mekanis. Penggilingan manual dilakukan dnegan cara menginjak-injak tanah liat hingga menjadi ulet dan halus. Sedangkan secar mekanis dengan menggunakan mesin giling. Hasil terbaik akan dihasilkan dengan menggunakan proses giling manual.
  1. Proses pembentukan. Setalah melewati proses penggilingan, maka tanah liat siap dibentuk sesuai dengan keinginan. Aneka bentuk dan disain depat dihasilkan dari tanah liat. Seberapa banyak tanah liat dan berapa lama waktu yang diperlukan tergantung pada seberapa besar gerabah yang akan dihasilkan, bentuk dan disainnya. Perajin gerabah akan menggunakan kedua tangan untuk membentuk tanah liat dan kedua kaki untuk memutar alat pemutar (perbot). Kesamaan gerak dan konsentrasi sangat diperlukan untuk dapat melakukannya. Alat-alat yang digunakan yaitu alat pemutar (perbot), alat pemukul, batu bulat, kain kecil. Air juga sangat diperlukan untuk membentuk gerabah dengan baik.
  1. Penjemuran. Setelah bentuk akhir telah terbentuk, maka diteruskan dengan penjemuran. Sebelum dijemur di bawah terik matahari, gerabah yang sudah agak mengeras dihaluskan dengan air dan kain kecil lalu dibatik dengan batu api. Setalah itu baru dijemur hingga benar-benar kering. Lamanya waktu penjemuran disesuaikan dengan cuaca dan panas matahari.
  1. Pembakaran. Setalah gerabah menjadi keras dan benar-benar kering, kemudian banyak gerabah dikumpulkan dalam suatu tempat atau tungku pembakaran. Gerabah-gerabah tersebut kemudian dibakar selama beberapa jam hingga benar-benar keras. Proses ini dilakukan agar gerabah benar-benar keras dan tidak mudah pecah. Bahan bakar yang digunakan untuk proses pembakaran adalah jerami kering, daun kelapa kering ataupun kayu bakar.
  1. Penyempurnaan. Dalam proses penyempurnaan, gerabah jadi dapat dicat dengan cat khusus atau diglasir sehingga terlihat indah dan menarik sehingga bernilai jual tinggi.



Kelebihan Tembikar

  • berfungsi sebagai perkakas rumah tangga atau keperluan religius seperti upacara dan penguburan.

Batik 
Seni atau kerajinan, yang populer dan terkenal di Barat, sebagai kreatifitas yang menakjubkan. Seni menghias kain dengan cara ini, dengan menggunakan lilin dan pewarna,seni ini telah dipraktekkan selama berabad-abad.



Cara Pembuatan
Untuk membuat batik, kain terpilih ditandai oleh penyikat atau di gambar dengan memakai lilin panas di atasnya , dan kain ini kemudian dicelup. Bagian tertutup lilin menolak pewarna dan tetap warna aslinya. Proses waxing dan pencelupan dapat diulang untuk menciptakan desain yang lebih rumit dan penuh warna. Setelah pencelupan akhir lilin akan dihapus dan kain sudah siap untuk mengenakan atau menunjukkan.
Kelebihan

  • sebagai ciri identitas suatu kebudayaan bangsa  
  • Sebagai motif hias pada pakaian 
  • Sebagai bahan pakaian




Tekat 
Dikenali dengan nama bersuji. Menekat merupakan kerja menyulam benang emas ke atas kain dasar (jenis baldu). Kerja-kerja menekat memerlukan pemidang untuk meregangkan kain baldu, mempulur sebagai acuan motif dan benang emas untuk membentuk bunga tekat.

Cara Pembuatan

  1. Proses pertama ialah membentuk empulur. Bentuk motif dilukis di atas beberapa helai kertas yang dilekat tindih antara enam hingga lapan helai.
  1. Kemudiannya bentuk motif ini dipotong dan diasingkan. Lebar tiap-tiap batang mempulur kertas dibuat antara 0.5 sentimeter dan 0.25 sentimeter.
  1. Mempulur daripada kertas digunakan untuk membentuk motif tumbuhan dengan gaya organik. Corak yang terhasil daripada mempulur rotan sega bercorak banji atau corak kisi-kisi dan corak dangai atau catur.
  1. Seterusnya, kain dasar yang tebal tetapi lembut daripada jenis baldu yang berbulu halus dan berkilat ditegangkanpada pemidang kayu. Kain baldu yang selalu digunakan daripada warna gelap seperti merah pulasan, merah tua, ungu, hijau tua dan hitam.
  1. Pemidang kayu pula ada dua jenis iaitu pemidang berkaki dan tanpa kaki. Ukuran pemidang bergantung kepada reka bentuk yang diingini.
  1. Baldu yang ditegangkan pada pemidang disambungkan dengan kain putih yang diikatkan ke bingkai pemidang. Oleh itu, baldu n menjadi tegang.
  1. Selepas itu, benang emas akan ditindih dan diikat jahit oleh benang putih melalui jarum yang sedang matanya. Ukuran jarum menentukan ikatan supaya tidak meninggalkan kesan lubang pada kain dasar.
  1. Jarum akan dicucuk agak ke dalam dari bawah batang mempulur. Ikatan benang putih mestilah ketat dan kukuh. Setiap kali merentas, benang-benang emas haruslah disusun rapat-rapat supaya batang mempulur tidak kelihatan dari atas.

Kelebihan
  • digunakan untuk istiadat dan upacara tertentu
  • sebagai kelengkapan perkahwinan, upacara peminangan, kelahiran, berkhatan, berkhatam Quran dan seumpamanya.
  • pakaian kebesaran dan hiasan seharian. 
  • memperkembang dan menghidupkan suasana seni ukiran.


  • perhatian yang istimewa terhadap seni ukiran pada bangunan seperti istana dan rumah kediaman.sayang kinabalu

    
Wau
Permainan layang-layang, juga dikenali dengan nama wau merupakan satu aktiviti menerbangkan layang-layang tersebut di udara. Perkataan “wau” dikatakan berasal daripada perkataan kerajaan Melayu Pattani (Thai) memandangkan negeri seperti KelantanTerengganuPerlis dan Kedah menggunakan perkataan tersebut.

Cara Pembuatan

Pembuatan sesebuah wau agak rumit dan memakan masa, dari kerja-kerja meraut buluh untuk dijadikan rangka, mengimbangkan kepak sehingga melekatkan kertas pada rangka wau tersebut mengambil masa dua minggu untuk siap. Rangka buluh tulang belakang wau lebih besar daripada kepaknya, kemudian diikat dengan menggunakan benang mengikut bentuk serta jenisnya.
Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar dengan berlainan warna. Lapisan pertama menggunakan kertas berkilat, lapisan kedua menggunakan warna yang berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk ditampalkan.
Di bahagian kepala atau muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya. Busul akan diregangkan di bahagian belakang tengkuk wau agar ia mengeluarkan bunyi dengung apabila diterbangkan diudara. Busul diperbuat daripada daun rembia atau mengkuang yang telah direndam dan dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti alat memanah. Tali teraju diikatkan di antara bahu kepak dan tulang belakang sebelah bawah wau bagi mengimbangi wau - Teraju Tiga.

Ukiran 
Satu proses menorah, menggores, dan memahat dengan menggunakan pahat untuk membuat reka bentuk pada kayu atau barang perhiasan dan lain-lain.
Kesimpulannya, ukiran kayu adalah kerja mengukir atau menggores kayu mengikut reka corak yang tertentu dengan menggunakan alatan seperti pahat, pisau, dan sebagainya.

Kelebihan 



Congkak 
sejenis permainan dalaman yang menggunakan kayu bujur berlubang atau lubang di tanah dan buah-buahnya daripada biji saga, guli, batu kecil dan lain-lain. Ia dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab. 

Cara Permainan
    7 7 7 7 7 7 7
0 0
7 7 7 7 7 7 7

Permainan ini bermula dengan tujuh keping permainan (kerang, kelereng, kerikil atau biji) di setiap lubang kecuali "rumah" yang tetap kosong. Congkak memerlukan dua pemain. Setiap pemain mengawal tujuh lubang di sisinya dan memiliki "rumah" di sebelah kiri. Matlamatnya adalah untuk mengumpul seberapa banyak keping di rumah anda sendiri. Kedudukan awal
7 7 7 7 7 7 7 Pada gilirannya, seorang pemain mengeluarkan semua potongan dari salah satu dari tujuh lubang di sisinya. Dia kemudian mengedarkan mereka mengikut arah jam --- satu dalam setiap lubang ke kiri lubang ini --- dalam proses yang dipanggil penyemaian. Menyemai melangkau "rumah" lawan tetapi bukan "rumah" sendiri. Jika sekeping terakhir jatuh ke lubang yang diduduki maka semua potongan dikeluarkan dari lubang itu, dan disemai dengan cara yang sama (mengikut arah jam dari lubang itu) dalam pusingan lain. Belian (semasa) pemain ini berakhir apabila bahagian terakhir jatuh ke lubang kosong di sebelah pihak lawan. Jika potongan terakhir jatuh ke dalam "rumah" sendiri maka ... ... pemain mendapat giliran lain, yang boleh bermula pada mana-mana tujuh lubang di sisinya. Jika potongan terakhir jatuh ke dalam lubang kosong di sisinya kemudian ... ... pemain menangkap semua potongan di lubang secara langsung di seberang satu ini, di sebelah lawan dan meletakkannya (ditambah sekeping terakhir yang disemai) di "rumah" sendiri. Sekiranya lubang lawan kosong, tiada kepingan ditangkap.
Pemain lain memilih lubang yang dia ingin mulailah, menghilangkan kepingan dan menyemai mereka - satu dalam setiap lubang, mengikut arah jam dari lubang yang dipilih. Sekiranya pemain tidak mempunyai kepingan pada papannya apabila gilirannya, maka dia mesti lulus. Permainan berakhir apabila tiada kepingan ditinggalkan di mana-mana lubang di kedua-dua belah papan. Pemain kini mengira bilangan potongan di "rumah" sendiri dan melihat siapa yang menang


Tenunan

Tenunan adalah suatu proses hasil jalinan atau sulaman benang-benang secara selang-seli antara benang loseng (yang menunggu) dengan benang pakan (yang mendatang ) untuk dijadikan sehelai kain.


Salah satu kain tradisional yang paling banyak diminati adalah kain tenun. Kain tenun punya nilai yang tinggi karena pembuatannya yang cukup rumit. Kain tenun dibentuk dengan cara menganyamkan atau menyilangkan dua kelompok benang yang saling tegak lurus sehingga membentuk kain tenun dengan konstruksi tertentu. Benang yang dipakai dalam kain tenun secara umum dibagi ke dalam dua jenis yaitu benang yang sejajar di tepi kain (benang lusi) dan benang yang melintang (benang pakan). Benang lusi dan benang pakan menyilang satu sama lain.
Terdapat 3 teknik pembuatan tenun, di antaranya yaitu:
1. Silang Polos (Plain weave)
Teknik silang polos merupakan teknik yang paling banyak dilakukan. Teknik ini merupakan teknik paling mudah. Pada tenunan ini benang pakan menyilang bergantian, yaitu di atas benang lungsi dan berikutnya di bawah benang lungsi dan terus berulang seperti itu. Ini merupakan teknik tenun yang paling tua. Hasilnya pun lebih kuat. Selain itu, hasil kain tenun melalui teknik ini lebih mudah didesain karena polos. Kain yang ditenun silang polos ialah blaco, berkolin, kain muslim, kain mori, kain nainsook, voile, organdi dan sebagainya.
2. Silang Kepar (Twill weave)
Pada tenunan ini, benang-benang lungsinya menyilang di atas atau di bawah dua benang pakan atau lebih, dengan silangan benang lungsi sebelah kiri atau kanannya bergeser satu benang pakan atau lebih untuk membentuk garis diagonal atau garis keeper. Karena perbedaan loncatan dengan baris sebelumnya maka akan nampak seperti garis yang menyilang ke kiri atau ke kanan.
Teknik kepar ini pun memiliki ragam jenis. Di antaranya adalah kepar pakan, kepar rangkap, kepar lungsi, kepar kanan, kepar kiri, dan kepar runcing. Jenis kain tenun dengan menggunakan teknik ini adalah jeans, denim, dan gabardine.
3. Silang Satin
Karakter yang paling menonjol pada kain satin adalah kilaunya. Jenis serat dan benang yang digunakan dan panjang efek akan mempengaruhi kilau kain satin. Karena sedikitnya jumlah silangan pada satin menyebabkan benang-benang berimpit satu sama lain dan menghasilkan sifat-sifat kain yang lebih halus, berkilau, dan lembut. Satin biasanya dibuat dari benang-benang filament sutera maupun serat buatan seperti rayon dan nilon. Kain yang ditenun dengan konstruksi silang satin ialah domas, handuk berkotak, kain pique, dan sebagainya.
Kain tenun tradisional Indonesia memiliki ciri khas warna tertentu. Banyak kain tenun yang sudah dimodifikasi menjadi pakaian sehari-hari. Salah satu desain kain tenun modern adalah karya dari L’Mira Ethnique di HijUp.com. Beragam pilihan seperti vest, top, dan dress dengan kain tenun dari berbagai daerah di Indonesia bisa dipilih di sini.

Anyaman
Anyaman bermaksud proses menyilangkan bahan-bahan daripada tumbuh-tumbuhan untuk dijadikan satu rumpun yang kuat dan boleh digunakan. Bahan-bahan tumbuhan yang boleh dianyam ialah lidi, rotan, akar, buluh, pandan, mengkuang, jut dan sebagainya. Bahan ini biasanya mudah dikeringkan dan lembut.
Anyaman adalah seni yang mempengaruhi kehidupan dan kebudayaan masyarakat Melayu. Menganyam merupakan sebuah proses menjaringkan atau menyilangkan bahan-bahan tertentu seperti rotan, lidi, akar, pandan, dan sebagainya menjadi satu rumpun yang kuat dan bisa digunakan.


 Menganyam merupakan sebuah seni tradisi tertua di dunia. Konon katanya kegiatan menganyam ini di tiru oleh manusia dari cara burung yang sedang membuat sarangnya dengan menggunakan ranting-ranting yang disatukan.


Jenis-jenis dan kelebihan anyaman :

1. Anyaman Mengkuang

Anyaman ini terbuat dari daun mengkuang. Contohnya adalah tikar, tudung saji, dan lain sebagainya

2. Anyaman Pandan

Anyaman ini terbuat dari daun pandan. Contohnya adalah tikar untuk sholat dan hiasan dinding.

3. Anyaman Buluh

Anyaman ini terbuat dari jenis-jenis buluh. Contohnya bakul untuk bekas pakaian, nyiru, beg, dan lain sebagainya.

4. Anyaman Rotan

Anyaman ini terbuat dari tanaman rotan. Contohnya bakul, tampat buaian anak, dan lain sebagainya.

5. Anyaman Lidi

Anyaman ini terbuat dari lidi yang berasal dari tulang daun kelapa. Contohnya lekar.

6. Anyaman Ribu Ribu

Anyaman ini terbuat dari tanaman paku pakis reibu-ribu. Contohnya bakul, tempat tembakau, dan lain sebagainya.

7. Anyaman Kertas

Anyaman ini terbuat dari kertas. Contohnya hiasan dinding.




Cara Membuat Anyaman

Anyaman bambu memang tidak ada habisnya untuk dibuat sebagai kerajinan tangan yang mempunyai nilai guna dan nila seni yang sangat tinggi. Berikut ini beberapa tips untuk kamu yang ingin membuat anyaman dari bahan bambu.
  1. Langkah pertama yang harus kamu lakukan adalah siapkan terlebih dahulu bahan utamanya yaitu bambu. Pilihlah bambu yang sudah kuat dan jangan menggunakan bambu yang terlalu tua. Karena akan sulit untuk dibentuk. Sedangkan jika kamu menggunakan bambu yang muda juga tidak baik karena seratnya yang masih tajam.
  2. Selanjutnya ketika memilih bambu, perhatikan ruas bambu. Pilihlah bambu yang mempunyai ruas yang saling sejajar.
  3. Setelah bahan sudah siap, maka siapkanlah alat-alat yang akan digunakan seperti gergaji, pisau, paku ukuran kecil, dan juga parang.
  4. Setelah semua bahan dan alat sudah siap, maka langkah awal yang harus kamu lakukan adalah membelah bambu secara singkron dengan buku-bukunya. Pangkas dengan rapi menggunakan parang atau bisa juga dengan menggunakan gergaji.
  5. Setelah bambu terpotong rapih, keringkan bambu dibawah sinar matahari. Hal ini dilakukan untuk menghilangkan kandungan air yang terdapat di dalam bambu. Jemur selama beberapa hari sampai bambu benar-benar kering.
  6. Setelah bambu kering, belah bambu menjadi 2 bagian. Belahlah bambu secara vertikal sehingga kamu bisa mendapatkan lekukan bambu yang konkaf.
  7. Setelah itu raut potongan bambu dengan menggunakan pisau.
  8. Selanjutnya kita masuk dalam proses menganyam. Siapkan 2 helai potongan bambu, satu bambu menghadap ke dading dan yang satunya lagi menghadap ke kulit.
  9. Kemudian siapkan sumbu anyaman berupa satu helai potongan bambu yang panjang. Sumbu satunya sebaiknya menggunakan ukuran zig-zag, hal ini akan lebih mempermudah kamu dalam menganyam bambu.
  10. Buatlah sebuah sudut anyaman dengan cara menyilangkan kembali anyaman loka sebaliknya. Kemudian lipat itisan bambu agar sejajar dengan bagian sumbu bagian tengah.
  11. Untuk hitungan pada anyaman sebaiknya menggunakan hitungan 1-3-1. Hitungan anyaman ini merupakan hitungan yang paling sederhana dalam membuat anyaman bambu.

Cara Membuat Anyaman dari Kertas





Motif Anyaman
Cara Membuat Anyaman

Banyak sekali manfaat yang bisa kamu dapatkan jika kamu bisa membuat anyaman dari kertas. Salah satu manfaatnya adalah kamu bisa mengisi waktu luangmu dan kamu juga bisa menghasilkan uang dari keahlian menganyam yang kamu miliki.
Sebelum membuat anyaman dari kertas, ada beberapa alat dan bahan yang harus kamu persiapkan terlebih dahulu.
Alat dan Bahan
  • Dua lembar kertas asturo atau manila yang berbeda warna sesuai dengan selera yang kamu inginkan. Tujuan menggunakan kertas yang beda warna adalah agar pola yang ihasilkan pada anyaman yang kamu buat terlihat lebih jelas
  • Gunting, berguna untuk memotong dan merapihkan sisa-sisa kertas yang kelihatannya kurang rapih.
  • Lem kertas, berguna untuk menempelkan atau memasang anyaman pada figura agar bisa dijadikan sebagai hiasan dinding.
  • Pensil, berguna untuk membuat sebuah pola yang akan digunakan pada bentuk anyaman yang akan kamu buat.
  • Penggaris, berguna untuk membuat sebuah pola garis agar tidak berantakan.
  • Cutter atau silet, berguna untuk memotong lembaran kertas secara kecil dan rapih.

Langkah Langkah Membuat Anyaman dari Kertas
Jika alat dan bahan yang diperlukan sudah lengkap, maka selanjutnya kita belajar membuat anyaman dari kertas. Kamu tinggal memperhatikan langkah-langkah dibawah ini :
  1. Langkah pertama yang harus kamu lakukan adalah dengan membuat pola terlebih dahulu pada kertas yang akan kamu gunakan. Caranya buatlah garis-garis pada kertas dengan menggunakan penggaris dan pensil. Buatlah jarak antar setiap garis sebesar 1 – 1,5 cm. Sisakan jarak 2 cm untuk setiap bagian tepinya.
  2. Jika telah selesai, langkah berikutnya adalah potong kertas dengan menggunakan cutter atau silet mengikuti pola garis yang sudah kamu buat tadi.
  3. Selanjutnya, ambil kertas yang kedua kemudian gunting secara memanjang dengan jarak selebar 1 cm. Yang perlu kamu perhatikan adalah jarak antara kertas yang pertama dengan kertas yang kedua harus sama.
  4. Setelah pola dipotong, langkah berikutnya mulailah menganyam sesuai dengan motif yang kamu inginkan. Jika masih pemula, kamu bisa membuat motif anyaman yang sederhana dan tidak terlalu sulit.
  5. Jika sudah selesai menganyam, rapihkan ujung-ujung kertas agar enak dilihat.
  6. Langkah terakhir adalah berikan lem pada tepi kertas kemudian rekatkanlah. Hal ini dilakukan agar anyaman semakin kuat dan tidak mudah terlepas.
Itulah penjelasan singkat mengenai cara membuat anyaman yang mudah beserta gambar anyaman dan motif anyaman. Selamat mencoba !

 MASA DEPAN KRAFTANGAN
Industri kraftangan sememangnya bergantung kepada hutan, kerana hampir kesemua hasil kraftangan yang dihasilkan adalah bersumberkan kepada hutan. Hutan bukan sahaja membekalkan oksigen, membekalkan makanan, dan sebagainya namun juga terdapat jenis kayu-kayu yang ada di dalam hutan berpotensi tinggi untuk dijadikan barangan kraftangan dan mampu menjana pendapatan pengusaha industri dan kerajaan amnya. Industri Kraftangan sememangnya memberi sumbangan yang agak besar kepada pendapatan negara. Walaupun terdapat beberapa halangan atau kekangan seperti kekurangan teknologi, modal, tenaga mahir dan sebagainya, namun industri ini masih dapat bertahan di negara kita dan juga sentiasa mendapat sambutan yang agak menggalakkan daripada para pelancong yang datang dari luar negara juga tempatan. Oleh yang demikian, industri kraftangan perlu dipertingkatkan lagi untuk menjamin perkembangan ekonomi negara dan untuk mengukuhkan lagi identiti kebudayaan negara. Kraftangan tradisional yang telah diusahakan sejak turun temurun merupakan seni dalam pertukangan sebagai daya ekonomi. Masyarakat yang berbilang bangsa dalam negara adalah faktor yang penting jika dibandingkan dengan negar-negara di asia yang lain sebagai pengeluar berbagai jenis barangan kraftangan tradisional. Dengan kata lain, disebabkan negara Malaysia mempunyai pelbagai kaum, maka barangan kraftangan yang dihasilkan juga berbeza-beza dan berlainan antara setiap kaum. Dalam usaha memperkasakan industri kraftangan, Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia telah mengadakan Hari Kraf Kebangsaan bagi mengiktiraf pengusaha dan penggiat kraf dalam mengembangkan industri kraf negara. Walaupun kraftangan tidak memberi pulangan yang lumayan tetapi jika diusahakan secara lebih teratur, perusahaan ini boleh membantu meningkatkan pendapatan ramai yang bekerja separuh masa atau bersendirian yang biasanya berpendapatan rendah. Kraf adalah industri warisan yang bergantung banyak kepada kecekapan tangan individu yang terlibat. Kraf jika diuruskan secara komersial boleh mendatangkan pendapatan dan pekerjaan. Sumbangan hutan Malaysia dilihat mampu memenuhi permintaan pasaran di peringkat antarabangsa. Namun begitu, isu kepentingan hutan di Malaysia harus dilindungi bukan sahaja di pihak berkuasa tetapi juga dari segenap lapisan masyarakat Malaysia.  Bagi membangunkan kawasan luar bandar, kerajaan perlu memperbaharui konsep satu kampung satu industri dengan cara mengadakan satu kilang kecil bagi menghasilkan kraftangan.  Dengan adanya projek seumpama ini sudah tentu ramai penduduk kampung mendapat pekerjaan dan pendapatan terutama yang berpendapatan rendah. Dengan adanya usaha untuk memelihara dan meneruskan kegiatan kraftangan, taraf  hidup masyarakat yang menyertai akan meningkat. Kraf mencerminkan budaya dan seni bangsa Malaysia. Potensi kraftangan sebagai industri boleh memberikan pulangan yang baik disamping menghidupkan warisan kraf Malaysia. Kedatangan pelancong dari luar memberi kesan kepada industri kraf di Malaysia sebagai tempat untuk mendapatkan produk yang bersumberkan hutan Malaysia.  Dengan adanya usaha mengeksploitasikan sumber hutan semula jadi di Malaysia  sudah tentu kraf  mampu memberikan pulangan yang tinggi kepada ekonomi masyarakat setempat dan Malaysia keseluruhannya.  Seni kraftangan tradisional merupakan satu sumbangan yang tidak ternilai yang dilakukan oleh tukang kraf yang mempunyai kemahiran yang tinggi dan kepakaran yang diwarisi sejak turun-temurun. 

KESIMPULAN
Kesimpulannya, kraftangan di Malaysia mempunyai potensi yang baik jika diteruskan dan diberi suntikan dari segi dana untuk memasarkannya di luar negara. Kraftangan adalah satu warisan turun-temurun yang sehingga hari ini masih dilakukan dan mernjadi sumber pendapatan sesetengah penduduk di Malaysia. Kraftangan dilihat sebagai satu simbol atau identiti negara Malaysia pada pandangan negara luar kerana memiliki unsur-unsur tradisional dan keagamaan yang kuat yang mencerminkan rakyat Malaysia sendiri. Kraftangan di Malaysia pada hari ini masih pada tahap yang rendah kerana sebilangan pengusaha tidak berani untuk menyahut seruan kerajaan untuk memperkembangkan perusahaan kecil mereka kepada global kerana takut memperjudikan nasib mereka sendiri dan lebih gemar mengekalkan dengan mengusahakan secara kecil-kecilan sahaja. Selain itu, pengusaha kraftangan juga melihat akan faktor-faktor semasa seperti kebanyakan polisi kerajaan pada masa kini lebih kepada menyelamatkan alam sekitar dan melarang penebangan pokok secara haram dan ini menyukarkan lagi bagi mereka untuk mendapatkan hasil hutan untuk menghasilkan barangan kraftangan. Kewujudan masalah-masalah ini adalah disebabkan mesej kerajaan tidak sampai kepada pengusaha ini sendiri bahawa kerajaan Malaysia menyokong akan perkembangan hasil kraftangan ini dan memberi bantuan dari segi kewangan untuk memperkembangkan lagi perusahaan mereka ini.


Comments